Co zařídit před a po stěhování do Holandska?

Stěhování do Holandska je velký krok do neznáma. Vzpomínám si, jak náročné pro mě bylo zařídit vše potřebné před mým vlastním stěhováním. Na internetu jsem se toho tehdy moc nedočetla a vše si zkusila metodou pokus – omyl. Připravila jsem tedy pro vás seznam věcí, které musíte zařídit, abych vám vaši cestu o trochu ulehčila.

Stěhování do Holandska

Tento článek slouží jako návod pro další odvážlivce, kteří se rozhodli vycestovat. Na začátek upozorňuji, že zde vypisuji legální cestu, za kterou vám nehrozí žádný postih z holandské ani české strany. Existují samozřejmě i jiné cesty, o kterých se dočtete například na sociálních sítích. Těmi se ale zabývat nebudu. Tento návod poslouží všem, kteří se rozhodli přestěhovat do Holandska a chtějí tu pracovat a strávit více než 3 měsíce.

Co zařídit před odjezdem?

Jakmile se rozhodnete přestěhovat do zahraničí, musíte začít se zařizováním už v Čechách.

Musíte se rozhodnout, jestli si chcete nechat český bankovní účet nebo ho zrušit (v zahraničí se vám asi vyplatí ho mít, dokud si nezařídíte ten zahraniční, ale výhodné to určitě není), dále jestli se chcete stěhovat s vaším nábytkem a pakliže ano, zařídit si stěhování. Musíte nahlásit změnu adresy tak, aby vám důležitá pošta neunikla díky tomu, že na své staré adrese nebudete k zastižení.

Váš trvalý pobyt si rušit v Čechách nemusíte, v Holandsku si vás přihlásí k pobytu, ale váš trvalý pobyt se měnit nemusí, domluvte se ale s příslušným úřadem, jaké doklady budou potřebovat, aby vás po vašem odjezdu osvobodili od poplatků.

A samozřejmě si zkontrolujte platnost vašich dokladů včetně občanského průkazu, cestovního pasu a řidičského průkazu. Jako bonus bych doporučila si od matriky vyžádat potvrzení o stavu a nechat ho přeložit, aby na holandském úřadě měli tuto položku zaznamenanou. V případě, že chcete doložit svůj stav je totiž nezajímá, že to máte napsané v češtině na občanském průkazu.  

Dále si na matrice vyžádejte kopii rodného listu v cizím jazyce, podle nového nařízení EU již není nutné opatřit rodný list úředním překladem a apostilou, příslušný úřad vám MUSÍ vydat váš rodný list v příslušném jazyce EU, o který si zažádáte. Rodný list nesmí být staršího data než 3 měsíce.

Přeložte si životopis do angličtiny a můžete také začít hledat zaměstnání a usnadnit si tím práci a urychlit celý proces hledání práce po vašem příjezdu. Pokud ale ještě nejste registrovaní v Nizozemsku, můžete narazit na problém. Určitě ale není na škodu si prohlédnout trh a své možnosti.

A co zařídit po příjezdu

Rodný list v holandštině přinesete na příslušný úřad gemeente v místě vašeho budoucího bydliště, spolu se smlouvou o podnájmu či koupi nemovitosti – jako důkaz o bydlení a tam se zaregistrujete.

Schůzku na úřadě si musíte předem objednat, abyste zbytečně nečekali a je možné to udělat online. Musíte si najít stránky vašeho úřadu a na nich najděte kolonku s afspraak maken. Dále je důležité vyplnit správný důvod schůzky, abyste se dostali ke správnému pracovníkovi z příslušného oddělení.

Schůzka už by měla projít bez problémů, většina zaměstnanců ve státní správě s vámi dokáže komunikovat anglicky a i tak dostanete k vyplnění dotazník, který je přeložen do několika jazyků včetně angličtiny. Musíte ovšem nahlásit, že se v zemi budete zdržovat déle než 3 měsíce. Úřad si vás poté zavede do systému, vygeneruje vám tzv. BSN číslo, což bude vaše osobní číslo, dalo by se srovnat s českým rodným číslem a do týdne vám ho pošle.

Co je BSN číslo?

BSN neboli burgerservicenummer je osobní číslo, které jedinci slouží pro kontakt s úřady. Získáte ho zapsaním do registru občanů, tedy při vaší registraci na úřadě. BSN vám zůstane na celý život. Využijete ho při komunikaci s úřady nebo zdravotnictvím, s pojišťovnou či v práci. Bez BSN to nejde.

Pozor, ze zákona nemůžete být zdravotně pojištění ve dvou zemích naráz, než odjedete z Čech musíte své zdravotní pojištění zrušit a jelikož holandské zdravotní pojištění si můžete zařídit až s BSN číslem, doporučuji si na české pojišťovně zřídit dočasné cestovní pojištění, než budete mít jistotu, že jste pojištění v Holandsku.  

Ve chvíli, kdy máte BSN číslo, můžete si vybrat banku a zřídit si u ní účet. Domluvte si schůzku, vše by mělo jednoduše probíhat v angličtině, budou se vás ptát na spoustu osobních otázek a na konec vám otevřou účet.

Pak si ještě musíte zařídit zdravotní pojištění, protože z platu vám ho nestrhávají. Zdravotní pojištění v Nizozemsku nehradí zaměstnavatel, každý se o své zdravotní pojištění stará sám. Měsíčně vás vyjde zhruba na 120 eur a dá se sjednat online. Musíte ale poslat svou občanku a vyplnit dotazník. Zdravotní pojištění v Nizozemsku nehradí zaměstnavatel, musíte si ho hradit sami.

Tohle jsou kroky, bez kterých se po příjezdu neobejdete, jakmile je ale splníte, máte dveře otevřené k nástupu do práce. Hodně štěstí!

Čeká vás stěhování do Nizozemska a nevíte kudy kam? Vytvořila jsem pro vás online průvodce, který vás všemi dílčími kroky provede. E-průvodce je k dostání zde

Mohlo by Tě zajímat:

1 komentář

  1. […] Chystáte se v Nizozemsku trávit více než 6 měsíců, nebo sem nejedete přes agenturu? Přečtěte si článek o tom, co vše musíte po vašem příjezdu zařídit. Článek najdete TADY. […]

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Translate »